Jak rozwinąć swój pomysł na książkę? Porady dla pisarzy
Gdy piszesz książkę, z pewnością masz lepszy albo gorszy pomysł i jego zarys. Problem w tym, że wielu ludzi kończy na pomyśle i nigdy książki nie pisze. Warto zatem wziąc się za to poważniej i rozwinąć swój pomysł, by potem łatwiej było go realizować, co zwiększy szanse na Twój pisarski sukces. Pracuj nad rozwojem swojego pomysłu krok po kroku. Oto jak:
1. Zapisz wszystko, co wiesz o tym pomyśle
Załóżmy, że zdecydowałeś się napisać książkę o naturalnej opiece zdrowotnej dla zwierząt domowych. Posiadasz kilka psów i kota i jesteś entuzjastą naturalnej opieki zdrowotnej, ponieważ to działa dla Ciebie i Twoich przyjaciół. Dzisiaj zrobisz obszerne notatki. Idziesz spisać wszystko, co możesz wymyślić, co wiąże się z Twoim pomysłem. Nie ma znaczenia, czy używasz pliku komputerowego, czy długopisu i papieru, usiądź i przygotuj się.
Zadaj sobie pytanie: kto, co, jak, kiedy, gdzie i dlaczego. Utwórz nagłówki tematów dla każdego pytania. Następnie odpowiedz na każde pytanie. Nie próbuj pisać pełnymi zdaniami, po prostu rób notatki. Na przykład, jeśli przez kilka lat zabierałeś jednego ze swoich psów do psiego kręgarza, zanotuj imię kręgarza, imię psa, problemy, jakie pies miał, liczbę sesji — wszystko, co pamiętasz. Zapisz też to, czego nie wiesz, abyś mógł się dowiedzieć. (Jedną z korzyści płynących z badań jest to, że możesz odpowiedzieć na wszystkie pytania dotyczące danego tematu).
Poświęć tyle czasu, ile potrzebujesz. Możesz chcieć pracować w czterdziestominutowych sesjach, a potem przez chwilę iść i zrobić coś innego. Robienie przerw jest ważne. To podczas przerw twoja podświadomość będzie pracować, ponieważ możesz skanować swoje banki pamięci, aby wymyślić więcej pomysłów.
Nie odrzucaj żadnego ze swoich pomysłów. I zapisz każdy pomysł, nieważne jak nieistotny. Twój umysł działa poprzez skojarzenia. Dlatego jeśli masz pomysł, aby zapisać „Phips — złamana noga”, zapisz to, nawet jeśli wydaje się, że nie ma to nic wspólnego z naturalną opieką zdrowotną dla zwierząt. Phips był twoim pierwszym psem i został potrącony przez samochód. To było 30 lat temu i niewiele pamiętasz z tego incydentu. Jednak po zapisaniu tego, pytasz matkę o Phips, a ona mówi ci, że mały Corgi został wyhodowany przez kobietę, która zajmowała się naturalną opieką zdrowotną (nie pamiętasz tego — mogłeś nawet o tym nie wiedzieć, ale w jakiś sposób twoja podświadomość zmusiła cię do zapisania tego). Kontaktujesz się z kobietą, która jest starsza, ale jest źródłem przydatnych informacji, a ona dostarcza prawie rozdział informacji do twojej książki. Przekonasz się, że masz wiele nieoczekiwanych incydentów, takich jak ten, kiedy piszesz swoją propozycję i swoją książkę.
2. Zrób długą listę możliwych tytułów książek
Na tym etapie nie potrzebujesz idealnego tytułu, Opieka zdrowotna dla zwierząt będzie Twoim tytułem roboczym. Jak najszybciej sporządź listę 20 pomysłów na tytuły. (I zapisz listę.)
Nie przejmuj się tytułem. Często okazuje się, że idealny tytuł nie przychodzi ci do głowy, dopóki książka nie zostanie całkowicie napisana. Lub wydawca może wymyślić tytuł, którego chce użyć.
3. Utwórz listę kontaktów
Kto mógłby ci pomóc w uzyskaniu informacji do tej książki? Zapisz nazwiska wszystkich, o których możesz pomyśleć. Zrób to szybko, możesz sprawdzić ich adres e-mail lub adres pocztowy, gdy nadejdzie czas na skontaktowanie się z nimi. Na tym etapie potrzebujesz tylko listy wszystkich osób, które będą w stanie Ci pomóc.
Czy istnieje stowarzyszenie osób, które mogą pomóc? W naszym przykładzie Opieka zdrowotna dla zwierząt będzie wiele stowarzyszeń weterynaryjnych i związków kynologicznych osób, które mogą udzielić cennych informacji.
Utwórz plik komputerowy Potwierdzenia. Za każdym razem, gdy ktoś pomaga Ci w uzyskaniu informacji o książce, wpisz jego imię i nazwisko w pliku Podziękowania.
Ludzie lubią pomagać autorowi przy książce, a najlepszym sposobem na podziękowanie jest upewnienie się, że ich nazwisko pojawia się na stronie z podziękowaniami w książce.